آخرین نوشته ها
لینک های روزانه
    نشانی ایمیل نویسنده
    h.ataei.n@gmail.com





    درآمدی بر شناخت دین و فرهنگ زَردُشتی، جویا جهانبخش، 2 ج (640 + 584 ص)، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان، اصفهان، چاپ اوّل، 1402 ش.

    مجموعۀ «مطالعات ایرانی _ اسلامی» اهتمامی است فروتنانه در عرصۀ بازخوانی و بازپژوهی میراث ارج‌آور اندیشه‌وران تمدّن شکوهمند ایران و اسلام، و کوششی مشتاقانه به آهنگِ راه‌گشودن به‌سوی آفاق فراخ فکر و فرهنگ اسلامی امروز، با بهره‌وری از خزائن گرانبار معرفتی دیروزیان، آن‌سان که فردایی روشن‌تر و دلگشاتر را از رهگذر آن تقدیر و تدبیر توان کرد.
    پیش از این با عنایت و اِعانت پروردگار لطیف خبیر، پنج کتاب زیر در مجموعۀ «مطالعات ایرانی _ اسلامی» انتشار یافته است:
    1) از گنجینه‌های نسخ خطّی نوشتۀ حسن انصاری.
    2) المُتَبَقِّي مِن کُتُب مَفقُودة به کوشش حسن انصاری.
    3) فیلسوف یهودی بغداد (ابن کَمّونه و آثار او) نگاشتۀ زابینه اشمیتکه و رضا پورجوادی.
    4) برگردان عربیِ کتاب اخلاق ناصری با نام الأخلاق النصیریّة فی تعریب الأخلاق الناصریّة به قلم رُکن‌الدّین محمّد جُرجانی (زنده در 728 هـ ‍‍.ق.)، با تصحیح و تعلیق: یُپ لَمیِر (Joep Lameer).
    5) روزنامۀ عاشورا ترجمۀ فارسی کتاب يوم الطَّفّ تألیف آیة الله شیخ هادی نجفی به قلم جویا جهانبخش.
    اینک، از بخت نیک، کتاب دیگری از استاد جویا جهانبخش در ضمن سلسلۀ «مطالعات ایرانی _ اسلامی» انتشار می‌یابد که نگاشته‌ای است ممتاز و ممتّع در قلمرو تحقیقات دین‌شناختیِ ایران باستان. کتاب درآمدی بر شناخت دین و فرهنگ زَردُشتی اثری است محقّقانه و متتبّعانه که نویسنده در آن به‌‌نحوی درخور، جوانب گوناگونِ مهمِّ تاریخی و دینی و فرهنگی کیش زَردُشتی را کاویده است و پژوهشی ارزنده و آموزنده را برای علاقه‌مندان به این حوزۀ مطالعاتی به ارمغان آورده. نگارندۀ این کتاب کوشیده است تا با بررسی تحقیقات پیشین و بهره‌گیری از بیشینۀ پژوهش‌های انتشاریافته در زمینۀ مطالعات زَردُشتی، گزارشی درآمدگونه و در عین حال فراگیر و نکته‌پردازانه از سرگذشت و سرشت کیش زردشت و فراز و فرودهای آن در ایران‌زمین از روزگار دیرین تا دوران حاضر ارائه نماید و به‌طور ویژه، باورداشت‌ها و رسوم باورمندان به این دین کهن را از چشم‌انداز اسلامی و در سنجش با عقائد و احکام و سنن مسلمانان مورد مداقّه و ارزیابی قرار دهد.
    گستردگی و تنوّع موضوعات مورد بحث دربارۀ کیش زَردُشتی، گزینش رویکرد تاریخی و انتقادی در بررسی مسائل، ژرف‌نگری و باریک‌بینی مؤلّف در تحقیق و تبیین موضوعات مختلف، تازه‌جویی‌ها و طرح پاره‌ای از تحلیل‌ها و نکات نو، ارائۀ تقریری جامع و مستند و علمی از میراث مکتوب و عقیدت و شریعت دین زَردُشتی و همچنین، بیان پاسخ‌های متقن و مقبول به شبهات مشهور در خصوص تاریخ اسلام و ایران و رابطۀ آنها با کیش زَردُشتی، از جمله ویژگی‌ها و امتیازات این اثر دانشورانه است.
    طرح تحلیل‌ها و تعلیل‌های دور از حقیقت و جانبدارانه، و بیان اظهارنظرهای نسنجیده و نیندیشیده و متعصّبانه از جانب مستشرقان و باستان‌گرایان و گاه حتّی نویسندگان مسلمان در باب تاریخ و باورهای زَردُشتی، به‌راستی، دست‌یافتن به شناخت درست و استوار از این دین کهن را دشوار ساخته است. استاد جهانبخش در کتاب حاضر اهتمامی ستودنی در بازنمودن اشکالات و وجوه ضعف ایستارهای سست و سخنان واهیِ مطرح در این زمینه نموده است و خوانندگان را به شناخت تا حدّ امکان راستین در باب کیش زَردُشت رهنمون می‌شود. کتاب نامبرده مرجعی معتبر و معتمد تواند بود برای عموم دوستداران فرهنگ ایرانی و علاقه‌مندان به مطالعات زَردُشتی که خود مجال و توان بررسی منابع انبوه نشریافته در این عرصه را ندارند و در پی تحقیقی متقن و متین‌اند برای بازشناسی زَردُشت و دین او.
    امیدواریم انتشار این اثر و دیگر آثاری که به‌خواست و عنایت خداوند منّان در مجموعۀ «مطالعات ایرانی _ اسلامی» به چاپ خواهد رسید، زمینه‌ساز پویایی افزون و اعتلای فزایندۀ دانش جویندگان و پژوهندگانِ این‌گونه آگاهی‌ها در باب میراث سترگ ایرانی و فرهنگ گرانسنگ اسلامی شود و همۀ ما را با یادگارهای بیش‌بهای دیرین و مواریث والای ثمین دانشوران اقالیم قبله آشناتر سازد.

    سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۴:۴۷
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت