لینک های روزانه
    نشانی ایمیل نویسنده
    h.ataei.n@gmail.com
    مجموعۀ «مطالعات ایرانی ـ اسلامی»، اهتمامی است فروتنانه در عرصۀ بازخوانی و بازپژوهی میراث ارج‌آور اندیشه‌وران تمدّن شکوهمند ایران و اسلام، و کوششی مشتاقانه به آهنگِ راه‌گشودن به‌سوی آفاق فراخ فکر و فرهنگ اسلامی امروز، با بهره‌وری از خزائن گرانبار معرفتی دیروزیان؛ آن‌سان که فردایی روشن‌تر و دلگشاتر را از رهگذر آن تقدیر و تدبیر توان کرد.
    کتاب فیلسوفِ یهودیِ بغداد (ابن کَمّونه و آثار او) ترجمه‌‌ای است از کتاب محقّقانه و ارزشمند:
    A Jewish Philosopher of Baghdad: ʿIzz al-Dawla Ibn Kammūna and His Writings
    نوشتۀ خانم دکتر زابینه اشمیتکه و دکتر رضا پورجوادی. این کتاب، پس از دفتر نخستِ کتاب «از گنجینه‌های نُسَخ خطّی» تألیف دکتر حسن انصاری، دومین اثری است که در ضمن سلسلۀ «مطالعات ایرانی ـ اسلامی» از سوی پژوهشکدۀ مطالعات اسلامی اصفهان منتشر می‌شود.
    «فیلسوف یهودی بغداد (ابن کَمّونه و آثار او)» که اینک ترجمۀ فارسی آن در دسترس علاقه‌مندان قرار می‌گیرد، در زبان فارسی نخستین، و بنقد، تنها اثریست که به‌تفصیل، احوال و آثار این فیلسوف برجَستۀ تمدّن اسلامی را برمی‌رسد و آگاهی‌های بس ارزشمندی را در این زمینه در اختیار فلسفه‌پژوهان و دوستداران فلسفۀ اسلامی قرار می‌دهد. متن انگلیسی این کتاب در سال ۲۰۰۶ میلادی از سوی انتشارات بریل منتشر شد. ترجمۀ فارسی آن نیز چند سال پیش به همّت آقای جواد قاسمی صورت پذیرفته بود، لیک چون بهسازی ترجمه و تدقیق آن ضروری به نظر می‌رسید، انتشار کتاب تا به امروز به تعویق افتاد. اکنون ترجمۀ یادشده با ویراستاری راقم این سطور به زیور طبع آراسته می‌شود. در ویراستاری این متن تلاش کرده‌ایم تا به‌قدر امکان، هم کاستی‌های ترجَمه برطرف گردد، و هم برخی از اغلاط موجود در طبع انگلیسی کتاب، خاصّه در عبارات منقول از نُسَخ یا آثار مطبوع و همچنین اشتباه در پاره‌ای از ارجاعات، اصلاح شود.
    امیدواریم انتشار این اثر و دیگر آثاری که به‌خواست و عنایت خداوند متعال در مجموعۀ «مطالعات ایرانی ـ اسلامی» به چاپ خواهد رسید، زمینه‌ساز پویایی افزون و اعتلای فزایندۀ دانش جویندگان و پژوهندگانِ این‌گونه آگاهی‌ها در باب میراث ارجمند ایرانی و فرهنگ گرانسنگ اسلامی شود و همۀ ما را با یادگارهای بیش‌بهای دیرین و مواریث والای ثمین دانشوران اقالیم قبله آشناتر سازد.
     زیرنویس:
    شنبه ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۸:۵۷
    نظرات



    نمایش ایمیل به مخاطبین





    نمایش نظر در سایت